Андрій Коваль: правильна організація процесу виробництва — це 80% результату

Андрій Коваль: правильна організація процесу виробництва — це 80% результату

Харківський тракторний завод не брав участі у великих сільськогосподарських виставках більше року. Підприємство лихоманило — пройшла зміна керівництва, виробничі потужності простоювали 10 місяців, а Харковом активно ширилися чутки, що місто може зовсім втратити чергового промислового гіганта.

Але часи смути минули, підприємство нарешті знайшло нового інвестора в особі Олександра Ярославського, а з конвеєра почали сходити нові машини. Не змусила себе довго чекати і перша виставка за участю оновленого ХТЗ, якою стала AgroExpo 2017 у Кропивницькому.

Саме під час цього заходуTraktorist.ua вдалося поспілкуватися з генеральним директором ХТЗ Андрієм Ковалем, який розповів нам про новинки заводу, відкриття нових ринків збуту, а також про проблеми, з якими підприємство зіткнулося після відродження.

Traktorist.ua: AgroExpo 2017 стала для ХТЗ першою виставкою, у якій завод взяв участь за останні 1,5 року. Якими новинками ви здивували відвідувачів заходу?

Андрій Коваль: Приїхали ми зі своїми серійними моделями ХТЗ-242 і ХТЗ-243К.20. Відмінність між ними полягає у типі двигуна. ХТЗ-242 має двигун ЯМЗ-238, добре відомий нашим споживачам: старий добрий перевірений двигун, дуже дешевий, швидкий у ремонті тощо. Другий трактор з більш сучасним двигуном — ЯМЗ-536. Це вже двигун класу Stage IIIA. У ньому, якщо я не помиляюся, близько 70% імпортних комплектуючих, за всіма характеристиками він відповідає двигуну Deutz, до того ж має майже удвічі нижчу ціну.

Traktorist.ua: Аграрії, які користуються ХТЗ на двигунах Deutz, дуже добре відгукуються про них. Чому ж ви знову робите акцент на ЯМЗ?

Андрій Коваль: Ми вважаємо, що Deutz — один із найкращих тракторних двигунів, дуже надійний, дуже тяговий. Самі постачальники різних видів імпортних моторів говорять, що у Deutz конкурентів практично немає. Ключовий фактор тут один — ціна. Орієнтовна вартість Deutz потужністю 250 к. с. — приблизно €11 тис. Мотор ЯМЗ-238 коштує на сьогодні $3,5—4 тис. Враховуючи, що вартість трактора ХТЗ приблизно $60 тис., різниця велика. Ми готові ставити Deutz, Iveco, Volvo. Просто споживач хоче мати мотор, який: а) можна ефективно використовувати; б) має прийнятну ціну; в) має високу ремонтопридатність.

Traktorist.ua: Що частіше за все замовляють у відсотковому співвідношенні: трактори із ЯМЗ чи з двигунами закордонних виробників?

Андрій Коваль: Тут і говорити нічого: 95% ЯМЗ проти 5% закордонних. ЯМЗ-236 і ЯМЗ-238 — це мотори, які виробляються вже років з 50, це перевірені двигуни. Є господарства, у яких Deutz відкатав 12 років і не мав жодних проблем, а є господарства, котрі мали проблеми з їх експлуатацією.

Також відмічу, що, використовуючи Deutz, на відміну від двигунів ЯМЗ, потрібно вчасно звертатися до сервісу, заливати дороге та якісне мастило тощо.

Traktorist.ua: Чи виникають проблеми з постачанням двигунів та інших комплектуючих, які не виробляють на самому заводі?

Андрій Коваль: Звісно, виникають. Багато чого Україна не виробляє взагалі. Зокрема ті ж двигуни та ще дуже багато інших комплектуючих. Я прихильник того, щоб ці виробництва приходили в Україну.

Traktorist.ua: Чи веде ХТЗ перемовини, щоб на ваші потужності перенести виробництво, наприклад, двигунів Deutz?

Андрій Коваль: Це не так просто. Що таке ХТЗ? ХТЗ — це, фактично, радянський завод, який виробляв колись 50 тис. тракторів однієї модифікації, однієї моделі. Все обладнання налаштоване для виробництва визначеної номенклатури. Це дуже спеціалізоване обладнання, тож перенести на цю структуру виробництва новий виріб дуже важко. Потрібно старі станки замінювати новими, універсальними. 
В рамках нашої величезної системи зробити це дуже важко, бо це серйозна робота та значні інвестиції. Ми дещо поетапно робимо, але зробити потрібно ще дуже багато.

Traktorist.ua: Чи можливо таке, що на ХТЗ почнеться складання зарубіжних моделей із машинокомплектів?

Андрій Коваль: Наш складальний конвеєр дозволяє багато чого зробити. До того ж, у нас є площі, на яких можливо складати різноманітні номенклатурні вироби. Але, знову ж таки, це буде вузлове складання без серйозної локалізації.

Слід відзначити, що без ключових компетенцій виробництво техніки тут не матиме жодного сенсу. Ви ніколи не зробите дешевий трактор, який на 100% буде складатися із покупних комплектуючих. У вас, як мінімум, має бути своє заготівельне виробництво та ключова компетенція, інакше на ринку ви будете неконкурентними.

Traktorist.ua: Зараз тривають якісь переговори щодо такого виробництва?

Андрій Коваль: У нас є купа невирішених питань і неосвоєних тракторних ринків. Чи є сенс розпилятися? Зараз ми маємо зробити наш трактор якісним, функціональним, щоб повернути ті ринки, які ми втратили. Нерозумно буде все кидати і займатися ще чимось. 

Traktorist.ua: Повертаючись до власних потужностей, скільки тракторів ви зараз випускаєте та які плани?

Андрій Коваль: У нас об’єм виробництва варіюється від 80 до 150 тракторів на місяць. Це для нас не складає жодних проблем. Можемо і 200 зробити. Пікова можливість наразі, якщо порахувати суто трудомісткість з тими потужностями, які є, становить до 180 машин.

Traktorist.ua: Трактори випускаються на склад чи кожен іде під індивідуальне замовлення?

Андрій Коваль: І так, і так. У нас є домовленості з дилерами, але і на склад також трактори поставляємо. Часто буває таке, що не в сезон можемо зробити машину й розмістити її на складі, щоб у сезон продати.

Traktorist.ua: Чи бувають ексклюзивні замовлення? Наприклад, фермер хоче рожевий ХТЗ?

Андрій Коваль: Такого не було. Хоча колір узагалі не проблема. Але зазвичай клієнти хочуть встановити або прибрати якісь комплектуючи.

Traktorist.ua: А які додаткові комплектуючі для роботи з технологією точного землеробства можна встановити на трактор ХТЗ?

Андрій Коваль: Наприклад, систему курсової стійкості, яка спрощує процес керування трактором; електронну систему керування гідравлікою. Знову ж таки, це все гроші. Насправді, у нас дуже гарно укомплектований трактор, особливо у порівнянні з будь-якою імпортною машиною.

Traktorist.ua: Це навіть у базовій комплектації?

Андрій Коваль: Навіть у базовій. Якщо ви подивитеся функціонал імпортної машини і нашої — наші навіть більш оснащені у можливостях гідросистеми, навіски. Зрозуміло, що імпортний трактор зручніший, а деякі процеси у нього автоматизовані. Але не треба забувати, що трактор ХТЗ коштує приблизно $60 тис., а імпортний такої ж потужності — $160 тис. До того ж, наш трактор можна дуже легко й доступно відремонтувати.

Traktorist.ua: Якщо вже заговорили про ремонт, сервісні служби у вас представлені по всій території України?

Андрій Коваль: Так, по всій Україні. Як власні, так і дилерські. Крім того, є багато несертифікованих фахівців, які давно налагодили ремонти коробок, мостів і інших комплектуючих. Є майстри, які можуть відремонтувати коробку на суму від 30 до 90 тис. грн. Але за 90 тисяч ви отримаєте коробку із п’ятирічною гарантією.

Traktorist.ua: Щодо ринків збуту, до яких країн ви зараз постачаєте техніку і який відсоток техніки іде на експорт?

Андрій Коваль: Цей відсоток поки що не дуже великий. Тільки починаємо ці ринки освоювати.

Наші нинішні ринки такі: країни Африки, Латинської Америки, Південно-Східної Азії. Але там усе не так просто, треба ще дивитися на специфіку сільського господарства країни. Наприклад, Пакистан нашу техніку ніколи не купить - там наділи по 20 гектар і затребувані маленькі трактори 40—50 к.с. Те ж стосується і Туреччини. Турецьким фермерам достатньо трактора потужністю 80—100 к.с.. У них також маленькі поля.

До речі, нещодавно ми поставили трактори до Нової Зеландії!

Traktorist.ua: А які саме моделі?

Андрій Коваль: Нашу серійну модель — ХТЗ-242 в «пластику». Придбав їх фанат нашої техніки. Це український емігрант і він просуває техніку ХТЗ в Новій Зеландії.

Окрім цього, у Казахстані ми знайшли інвестора, який організовує майданчик для спільної збірки тракторів, а ми його забезпечуємо технічною підтримкою.

Traktorist.ua: Ви постачаєте трактори у Нову Зеландію, Канаду. Це — далекі країни, а ваша техніка позиціонується як бюджетна. Наскільки зростає вартість і наскільки це вигідно покупцям із тих країн — везти трактори аж із України?

Андрій Коваль: Виходить дуже вигідно! З урахуванням транспортування і доставки трактор у новозеландця все одно буде коштувати удвічі дешевше ніж зарубіжний аналог. Наприклад, у Нову Зеландію доставка трактора обійшлася в $15 тис. Найбільша проблема там — запчастини й комплектуючі. Ми 200 машин поставляли на Кубу ще у 2015—2016 р.р. Там теж питання запчастин дуже актуальне. Взагалі постачання готової техніки без запчастин — це нісенітниця. Тому ми повинні забезпечити клієнтів не тільки технікою, а й витратними матеріалами, запчастинами. Має бути бізнес, який займається цим у тій країні, де продається наша техніка. Ми повинні бути локалізовані, представлені там, де ринок більш-менш об’ємний. Тому це не легко.

Traktorist.ua: Щодо виробництва, як криза на заводі вплинула на потужність, об’єми виробництва? Ходили чутки, що завод закрили, обладнання вирізали, наскільки це правда?

Андрій Коваль: Це цілковитий наклеп і провокація! Жодного кілограма обладнання не було вирізано в період 2016—2017 р.р.

Traktorist.ua: А за попереднього директора?

Андрій Коваль: Я не буду коментувати попереднє керівництво і те, які цехи там ліквідували.

Traktorist.ua: Як вплинув на колектив перехідний період, коли не виплачували зарплату, коли були страйки?

Андрій Коваль: Погано вплинув, звісно. Підприємство простоювало, але колектив отримував зарплату. Власник підприємства Олександр Ярославський закривав усі зарплатні питання за свій рахунок. У цій ситуації вдалося зберегти основних співробітників. Звісно, частина персоналу шукала роботу, знайшла й пішла. Частина повернулася. Принаймні, зараз завод укомплектований всіма необхідними спеціалістами.

Traktorist.ua: Тобто, кількісний склад працівників уже вдалося відновити?

Андрій Коваль: Понад те, ми вважаємо, що у нас досі не збалансована структура персоналу. Зокрема, нам не вистачає робітників основних спеціальностей, зате в нас надлишок офісних спеціалістів, керівників, інженерів тощо. Функціонально ми вже не маємо потреби в такій кількості спеціалістів, треба це визнати. Та водночас прагнемо застосувати простий механізм: ми хочемо мати менше працівників, але щоб зарплата була більшою.

Traktorist.ua: У майбутньому можливе скорочення персоналу?

Андрій Коваль: Посади з непрофільними функціями будуть ліквідовані. Але ті посади, які нам потрібні, будуть підсилені. Це не скорочення, це перерозподіл ресурсів.

Traktorist.ua: Можливо таке, щоб один робітник працював відразу за кількома станками?

Андрій Коваль: У нас часто буває, коли один робітник обслуговує відразу кілька станків. Але станок від станка відрізняється. Є універсальний токарний станок — там усього один оператор. Є, наприклад, зубонарізні станки — там один оператор може 8 станків обслуговувати.

Ми поетапно проводимо переоснащення заводу. Мета цього процесу — «стиснути» завод, але в жодному разі не втратити ключових фахівців. Всі основні операції, які робляться на ХТЗ, треба зберегти й підсилити. Зараз ми запропонували інвестору програму розвитку, захистили її і продовжуємо працювати. Необхідно відзначити, що будь-яка програма не може бути реалізована миттєво. Для цього треба: купити станки, перемістити та змонтувати обладнання, навчити персонал. А ми, окрім цього, постійно займаємося закриттям поточних проблем: із податковою, з постачальниками газу, і ще з кимось...

Traktorist.ua: Програму оптимізації виробництва ви самі розробили чи зверталися до спеціалістів зі сторони?

Андрій Коваль: У мене три вищих освіти. Я трохи технолог, трохи конструктор, трохи бухгалтер, трохи комерсант, трохи начальник цеху. Знаю всього достатньо, щоб прийняти рішення. Слід відмітити, що будь-яка програма розвитку складається з двох компонентів — організаційні та інноваційні методи. Близько 80% результату дають саме організаційні методи, про що ми всі забуваємо. Інакше кажучи, правильна організація, правильні процедури.

Traktorist.ua: Просто я знаю приклад іноземного виробника сільгосптехніки, котрий винаймав сторонню фірму, яка повністю займалася вивченням роботи заводу і потім пропонувала їм рішення з оптимізації процесів...

Андрій Коваль: Це для лінивих. Зараз пропонуються системи з уже прописаними процедурами, але не буває універсального рішення для всіх підприємств, завжди є нюанси. Тому керівництво заводу має бути компетентним й займатися побудовою ефективної системи керування.

Traktorist.ua: Розкажіть про проблеми заводу. Чи здійснюється на ХТЗ тиск із боку державних органів?

Андрій Коваль: Є конкретний приклад. ХТЗ розташований на території 150 га. Нам дісталася в спадщину ця територія з цехами, естакадами там всім іншим. Зараз міська влада вішає на цю землю божевільний цінник. Нормативна оцінка цієї земельної ділянки складає 1,3 млрд грн. Оцінюють її з урахуванням щільності населення, метро, підстанцій, залізничних колій. У результаті, з ділянки завод платить податок 3 млн грн/міс. Тобто, я міг би використовувати ці гроші для потреб підприємства, модернізації тощо, але місту байдуже — що завод, що торговельний центр. Зробіть мені нормальний податок, дайте правильну оцінку, зробіть правильний базис зарахувань! Я не можу цю територію стиснути, а в міста немає альтернативи для її використання.

Traktorist.ua: А чи можливо частину території здати в оренду?

Андрій Коваль: Можна здавати в оренду, зокрема цехи, але вони зайняті, хоч і не ефективно, але зайняті. Щоб перемістити все, потрібен час, засоби, неможливо це зробити миттєво.

Traktorist.ua: Ви якось намагалися контактувати з місцевою владою щодо цього питання?

Андрій Коваль: Ми контактуємо, розуміння проблеми є, але немає законодавчої бази. Індивідуальні пільги вони нікому дати не можуть, окрім державного підприємства.

Traktorist.ua: А якщо говорити не тільки про місцеву владу, а й узагалі про проблеми в існуванні заводу, які виникають на загальнодержавному рівні?

Андрій Коваль: Є думка, що не треба компенсувати податки, треба компенсувати вартість техніки. Ми ж розуміємо, що зобов’язані купляти газ та електроенергію за завищеними цінами. Платимо податок на землю. Окрім того, що платимо щомісячні відрахування в пенсійний фонд із зарплати, ми ще й виплачуємо наукові та пільгові пенсії бозна яких періодів! Для заводу це дуже важкий фінансовий тягар.

Traktorist.ua: Кілька років тому ХТЗ почав розробку першого електричного трактора Edison. Що зараз із цим проектом?

Андрій Коваль: Наразі у цього трактора немає жодних перспектив. Причина дуже проста: фермерові трактор потрібен із 6-ї ранку до 10-ї вечора, до того ж, він має працювати, не зупиняючись.

Функціонально ця ідея поки не може бути реалізована технічно. Я не проти інновацій, але давайте будемо реалістами. Це як з ідеєю трактора на метановому двигуні: з дизеля на газ перейти — це цікаво, але де ж ви будете газом заправляти техніку в господарстві?

Traktorist.ua: Останнє питання: яка у вас мрія як у директора ХТЗ і просто як у людини?

Андрій Коваль: Моя мрія — щоб завод працював ефективно, не потребував постійного втручання. Щоб більше вільного часу залишалося для себе, для сім’ї, оскільки зараз працюю без відпусток і вихідних. Хочу бачити динаміку, хочу щоб завод розвивався. Завжди кажу: кожній людині бажаю приходити з роботи втомленою, але щасливою. Це найкраще відчуття, яке людина може переживати. Коли ти вирішив якусь проблему, то це найвище задоволення. До речі, психологи сказали мені, що людина щаслива, коли вона переборює себе. Гроші важливої ролі не грають. Я, коли пробіг напівмарафон, був дуже щасливий. Будь-яке переборювання себе — це добре!

traktorist.ua

15.12.2017     ← Повернутися

Отримати консультацію